Voorjaarsconcert 2016

De Klaekeburg – Heugem

Voor het eerste concert in het jubileumjaar van Harmonie St. Michaël wordt
een programma verzorgd i.s.m. Harmonie St. Joseph uit Berg aan de Maas
en Flåm Musikklag uit Flåm te Noorwegen.

Beide harmonieën willen zich graag aan u voorstellen:

Flåm Musikklag

FML 2-2

Op initiatief van het plaatselijke zangkoor van Flåm (spreek uit FLOM), werd Flåm Musikklag in 1933 opgericht, waarbij de dirigent van het koor tevens de eerste dirigent van het muziekkorps werd. Veel van de leden waren verbonden aan het nu bij toeristen zeer bekende toeristentrein, de FLÅMSBANA, die destijds een belangrijke verbindingsroute was. Allereerst waren ze betrokken bij de constructie van de treinbaan, later ook bij de exploitatie ervan. De ontwikkeling van Flåm Musikklag was dus sterk verbonden met een grote arbeidsplaats, hetgeen in meerdere industriedorpen rond het Sognefjord het geval was. In deze periode was de viering van de 1. Mei een grotere happening was dan de nationale feestdag. Het korps heeft zich ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van het cultuurleven in de gemeente Aurland, waartoe Flåm behoort. Volgens de statuten moet het korsp ‘tot genoegen van de plaatselijke bevolking’ dienen. In het begin was Flåm Musikklag toegankelijk voor alle instrumenten, maar het korps ging mee in de brassband-beweging van de jaren 60-70. Voor Flåm Musikklag is het funktioneren in het eigen lokale milieu van het grootste belang. Veel inspiriatie word daarentegen behaald uit vele bezoeken aan korpsen in andere omgeving, waaronder… Maastricht.

Harmonie St. Joseph, Berg aan de Maas

h02

Harmonie St. Joseph werd opgericht in 1912 en vierde in 2012 haar 100-jarig bestaan. Tevens ontving men tijdens dit eeuwfeest het predicaat “Koninklijk erkende vereniging”. De drumband, opgericht in 1952, vierde in hetzelfde jaar haar 60-jarig bestaan. Het harmonieorkest bestaat momenteel uit ± 65 spelende muzikanten met een sterk variërende leeftijd. De harmonie staat o.l.v. dirigent Peter Wouters. De harmonie is aangesloten bij de Limburgse Bond van Muziek gezelschappen (LBM), die deel uitmaakt van de Federatie Katholieke Muziekbond Nederland (FKM). Op 21 oktober 2006 ging de harmonie op concours in de tweede divisie en behaalde een fraaie 1e prijs met 82,92 punten. Op 25 oktober 2015 werd in de derde divisie een verdienstelijk resultaat behaald tijdens het bondsconcours in de Oranjerie te Roermond. Jaarlijks verzorgt de harmonie een zestal concerten,waarbij het repertoire niet alleen niveau bepalend is, maar ook luistergenot biedt voor de doorsnee luisteraar. Het sociale interparochiële gebeuren krijgt veel aandacht. Denk hierbij aan het opluisteren van carnavalsoptochten, de eerste communie, processies, het Oogstdankfeest, St. Maarten, Sinterklaas en het Kerstfeest.