Jubilarissen Sint Michaëlsdag 2022

Op de feestdag van patroonheilige Sint Michaël, op zondag 25 september, zet de harmonie traditiegetrouw haar jubilarissen in de schijnwerpers. Dit jaar vieren leden uit alle gelederen van de vereniging een bijzondere mijlpaal. Tambour Robert Claessens is 40 jaar lid, de twee saxofonisten Jennifer Stijfs en Marcel Voet uit het harmonie-orkest en (oud)secretaris Rene Horbach zijn alle drie 10 jaar lid.

Sint Michaëlsdag

Tijdens Sint Michaëlsdag luistert de harmonie  de hoogmis muzikaal op en brengt aansluitend een bezoek aan de begraafplaats om haar overleden leden te eren. Na terugkomst bij gemeenschapshuis De Klaekeburg worden Robert, Jennifer, Marcel en Rene tijdens de lunch intern gehuldigd.

De jubilarissen

40 jaar geleden had Robert Claessens een dealtje gesloten met zijn oom Harrie Beckers. Harrie zou hem 10 keer komen ophalen om naar de repetitie van de drumband te komen en weer thuis te brengen. Robert woonde toen nog ‘op Caberg’. Het is gelukkig niet bij die 10 keer gebleven. Na 10 keer nam zijn vader Lou het stokje van Harrie over en werd toen ook besmet met het harmonievirus.

Robert’s eerste glas bier werd na de repetitie gedronken in de Oude Harmoniezaal aan de Heugemerstraat waar voor de komst van De Klaekburg gerepeteerd werd. Robert was toen 14 jaar en kreeg af en toen een pilsje doorgeschoven van Paul Frijns, Roy Quaden of Jeroen Kraft, die een paar jaar ouder waren dan hem.

Robert koestert mooie herinneringen aan de weekendjes weg met de vereniging. De kroon spande het weekend naar Brienne-le-Château in Frankrijk, waar Robert als 17 jarige samen met een aantal mede-tambours een strafexercitie kregen van Nick Quaden en ze met een handdoek en tandenborstel over het binnenplein moesten marcheren.

Tegenwoordig helpt Robert mee uit op straat als de harmonie moet uittrekken. Iets dat hij nog steeds met veel plezier en grote trots doet.

Jennifer Stijfs speelde als jong meisje trompet bij de harmonie in Gronsveld. Maar saxofoon spelen trok haar toch veel meer. Ze ging op privé les bij Remy Wolfs en kwam in aanraking met de harmonie van Heugem. De overstap was snel gemaakt. En met haar kwamen ook haar vader op hoorn en haar zus op hobo in Heugem spelen.

Een aantal jaren later verhuisde het gezin Stijfs naar Koningsbosch in Midden-Limburg. Vader Patrick en zus Kimberly besloten om te stoppen bij de harmonie omdat de afstand toch te groot was. Jennifer maakte graag gebruik van het aanbod van dirigent Twan om haar mee te nemen naar Heugem, zodat ze haar lidmaatschap niet hoefde op te geven. Tot het moment dat ze haar rijbewijs haalde en zelf op en neer kon pendelen. In de coronaperiode zette Jennifer noodgedwongen haar activiteiten bij de harmonie op een laag pitje. Wegens ziekte en een aantal operaties duurde deze periode helaas wat langer dan verwacht. Nu gaat het gelukkig weer de goede kant op en heeft Jennifer de draad weer opgepakt. En hier is ze enorm gelukkig mee, want wat heeft ze het muziek maken bij haar vereniging in Heugem gemist.

Marcel Voet zijn eerste muzikale interactie, zoals hij het zelf noemt, was op blokfluit, zoals de meeste blaasmuzikanten ooit begonnen zijn. Maar het instrument voor Marcel is toch echt de sax. Nog voordat Marcel echt bij ‘de groete herremenie’ mocht meedoen kreeg hij al een solo-optreden voor de kiezen in de mis ter gelegenheid van de 1e Heilige Communie van zijn zusje. Ook het bondsconcours waar de harmonie met 85,08 punten met 0,8 punten promoveerde was een van de hoogtepunten die Marcel zich nog goed herinnert. En natuurlijk ook het feestje dat daarop volgde.

Marcel, die inmiddels 20 jaar is en dus de helft van zijn leven lid is van de harmonie, noemt saamhorigheid en gezelligheid belangrijke waarden van de vereniging. De repetitie op vrijdagavond is een goed begin van het weekend.

Rene Horbach is tijdens zijn 10-jarig lidmaatschap zowel secretaris als later ook waarnemend voorzitter geweest. Rene vertelt dat het organiseren en deelnemen aan de repetitieweekenden van zowel de drumband als het harmonie-orkest in voorbereiding op concoursdeelname, als ook de succesvolle concoursdeelname bijzondere hoogtepunten waren in die 10 jaar, waar hij met veel plezier aan terugdenkt. Rene heeft zich altijd ingezet voor een goede sfeer in de vereniging, die onmisbaar is voor een gezonde toekomst van de harmonie. Hij draagt gelukkig als lid, ook buiten het bestuur, nog altijd hieraan bij.