Rochusbroonk 2006

Archief: Maastricht, 27 juli 2006

Jubileumjaar Harmonie St. Michaël Heugem: Rochusbroonk 2006

Rochusbroonk Heugem in teken van ‘Baorebinde anno 1906’
De traditionele Rochusbroonk in Heugem, op zaterdag 12 en zondag 13 augustus a.s.,  brengt de bezoeker 100 jaar terug naar het tijdsbeeld van 1906, het ontstaansjaar van de jubilerende Harmonie St. Michaël. De oude kern van Heugem is dan omgetoverd in een groot ’tableau vivant’. In 30 scènes en op 4 podia wordt gedetailleerd gereconstrueerd hoe de Heugemse samenleving functioneerde, leefde en werkte. Vele vrijwilligers in authentieke kledij en met originele attributen geven vorm aan deze levende geschiedenisles. ‘Baorebinde’, het van huis tot huis gaan om gezellige buurtpraatjes te houden, is het centrale thema.
Het was dé manier om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen in Heugem. Het sfeervolle programma wordt omlijst met aangepaste muziek, drank en spijzen.

In de zomer van 1906 bereidde de gemeenschap van Heugem zich voor op de broonk ter gelegenheid van de inwijding van de verbouwde kerk. En passant werd de Fanfare St. Michaël opgericht (sinds 1936: Harmonie St. Michaël). Heugem behoorde toen nog tot de gemeente Gronsveld. Op zaterdagavond wordt op het kerkplein het ontstaan van de Heugemse harmonie in scène gezet. De ‘in een vloek en een zucht’ samengestelde fanfare moest in 1906 snel optreden en had nog nooit gerepeteerd. Die ‘worsteling met noten’ begint al snel op iets te lijken en het moment van presenteren aan het volk van Heugem is aanstaande. Daarnaast wordt traditioneel op zaterdagavond het Rochusbier aangeslagen. De kapel Musique Complète verzorgt het muzikale avondprogramma.

Zondag
Op zondagmorgen is er om 11.00 uur de Plechtige Hoogmis met gregoriaans koor gevolgd door de broodzegening en Rochusommegang door de straten rond de kerk. Vanaf 13.30 uur begint het programma ‘Baorebinde anno 1906’. Verschillende bewoners van de oude kern in Heugem hebben belangeloos hun opritten, tuinen en binnenplaatsen beschikbaar gesteld voor het tableau vivant. De bakker bakt zijn vlaaien en presenteert ze aan het publiek, de schreinewerker toont zijn kunsten, evenals de slager, de sjoester, de kapper en de smeed. Het boerenleven met paarden en schapen komt op meerdere plekken tot leven en de boerenwagens worden met stro geladen. Huisvrouwen laten zien wat ze in hun mars hebben op het gebied van wassen en naaien én natuurlijk het baorebinde. De school, de dokter, de begrafenisondernemer, de sjeresliep ontbreken niet. Het café Penders komt terug in de Heugemerstraat, compleet met terras en dansvloer. Spelen zijn er voor oud en jong. De eerste Heugemse cramignon wordt opnieuw uitgevoerd en zelfs de familie Regout en de gendarmerie ontbreken niet. Bij elke activiteit wordt tekst en uitleg gegeven en het publiek betrokken. Het is een greep uit het aantrekkelijke programma voor deze zondag. Voor de realisatie en presentatie van het programma wordt o.a. samengewerkt met Grueles (Gronsveld) en hun Streekmuseum. Toneelgroep Accent vertolkt de succesvolle klucht ‘De duvel en de keplaon’.

Muziek
Op verschillende podia wordt gepaste muziek gebracht door de Stoopkes uit Hasselt, de Mosam Skiffle Train en A Next Band uit Maastricht, Lenie Menten uit Heugem en Karel Segers uit Hasselt. Uiteraard ontbreekt de jubilerende Harmonie St. Michaël niet.

Jubileumjaar
Het ‘Comité 100 jaar Harmonie St. Michaël Heugem’ organiseert dit jaar nog verschillende festiviteiten zoals:
* het Stedelijk Muziekfeest op 17 september,
* een Feest- en Reünieavond op 23 en 24 september én
* het Jubileumconcert op 18 november in de Bonbonnière in Maastricht.

Bekijk de foto’s van deze bijzondere Rochusbroonk hier.